Hoe gemakkelijk is het om te blijven doen wat je deed terwijl je weet dat het anders kan of dat je het anders wilt! Ik zie dat regelmatig bij cursisten en ik herken dit zo goed uit eigen ervaring.

Een ander fenomeen dat ik waarneem en die ik als geweldige cadeautjes ervaar, is dat cursisten het geleerden wel toepassen maar dit nog niet zelf beseffen. Ieder cursist heeft zijn eigen redenen om de cursus gelukskunde te volgen. Enkele redenen zijn:   nieuwsgierigheid naar gelukskunde, de wetenschappelijke achtergrond van gelukskunde, meer geluk uit de dag halen, gelukskunde toepassen bij de opvoeding, meer tijd voor zichzelf, een betere zelf worden, gelukskunde toepassen in het werk en eigen omgeving, professioneel gelukskunde kunnen toepassen, het verwerken van verlies etcetera.

Stuk voor stuk mooie en goede redenen om de cursus gelukskunde te volgen. En toch merk ik dat wij mensen geneigd zijn om te blijven doen wat we deden. Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. In dit artikel geef ik je tips die je helpen.

Albert Einstein-
Als ik blijf kijken Zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken Zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken Zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven Wat ik altijd heb geloofd
Als ik blijf geloven Wat ik altijd heb geloofd
Blijf ik doen Zoals ik altijd heb gedaan

Onderstaande tips zijn gebaseerd op the Three Good Things (iedere dag drie goede dingen van de dag opschrijven). The Three Good Things is een onderdeel van de gelukskunde. Deze tips zijn ook goed toe te passen om nieuwe dingen aan te leren.

Tip 1: feliciteer jezelf!; feliciteer jezelf op één of meerdere vlakken;

  • Je past the three good things al met veel genoegen toe in je leven. Feliciteer jezelf met deze vaardigheid.
  • Je ziet het nut niet in van the three good things. Feliciteer jezelf dat je iets nieuws gaat ontdekken die je geluksgevoel een positieve boost geeft.
  • Je vindt het toepassen van de three good things moeilijk. Feliciteer jezelf dat je iets nieuws aan het leren bent die de kwaliteit van je leven gaat verbeteren.
  •  De three good things is niets voor jou. Feliciteer jezelf met het inzicht dat andere dingen beter bij je passen.

Tip 2: gun jezelf de tijd, je gaat eraan wennen. Nieuw of ander gedrag heeft tijd nodig. Het duurt tot 90 dagen om nieuw gedrag aan te leren. Gun jezelf die tijd. Het is een heel normaal proces waar ieder mens last van heeft!

Uit eigen ervaring duurde het 45 dagen voordat the Three Good Things een dagelijkse gewoonte werden. Nu is het niet meer weg te denken uit mijn systeem en is het iedere keer weer een heerlijk moment om 10 minuten aan mijn Three Good Things te besteden.

Tip 3: leren door kleine stapjes te maken. Nieuwe dingen toepassen gaat niet vanzelf. Als mens zijnde, zijn we geneigd om heel snel terug te vallen op onze bekende gewoontes. Het is voor ons bekend terrein. Ook al weten we dat we het anders willen of kunnen doen, is het menselijk om terug te vallen in oude patronen. Het is gewoon hard werken om nieuwe dingen aan te leren. In het begin is het (soms) lastig om nieuwe dingen daadwerkelijk toe te passen. Maak daarom kleine stapjes die je kunt doen. Mijn advies is om het wel te doen, anders val je gewoon weer terug in je oude gedrag en blijf je de dingen doen die je deed en krijg je de dingen die je kreeg.

Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het in het begin is om drie goede dingen op te schrijven en ook nog eens zo gedetailleerd mogelijk en daarbij ook nog welke bijdrage ik erin had. De negatieve dingen van de dag waren voor mij makkelijker te herinneren en overschaduwden de Three Good Things. Dit is een menselijke eigenschap en geld ook voor mij.

Echter, de Three Good Things zijn juist bedoeld om de positiviteit van de dag te prioriteren en daarbij je ook te focussen op de positieve emoties. Door het toepassen van the Three Good Things ontstaan er in je hersenen nieuwe verbindingen en patronen die een grote bijdrage leveren aan je geluksgevoel.

Ik ben begonnen met eerst één good thing van de dag op te schrijven. Dat moest wel lukken, dacht ik. Daarbij beschreef ik het niet gedetailleerd. Hierdoor merkte ik dat het gemakkelijk was om er één op te schrijven. Na één week kon ik op deze manier moeiteloos three good things opschrijven.

De volgende uitdaging stelde ik mijzelf om één good thing (de makkelijkste nam ik) zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven. Na 3 weken lukte het mij om alle drie good things gedetailleerd op te schrijven. Nu vind ik het heerlijk om de Three Good Things zo uitgebreid mogelijk op te schrijven. Ik vind het ook geweldig om terug te bladeren naar andere dagen en daar de gedetailleerde good things terug te lezen.

Het dilemma van nu is dat ik moet kiezen welke Three Good Things ik opschrijf. Niet zozeer omdat er meer goede dingen op een dag gebeuren, maar dat ik ze veel makkelijker herken en ook overdag bij een good thing bedenk dat ik deze ’s avonds wil opschrijven. The Three Good Things things maken nu deel uit van mijn dagelijks leven.

Tip 4: vier de resultaten. Het is onwaarschijnlijk dat je het meteen volledig goed doet. Als het wel zo is, is het natuurlijk helemaal fantastisch. Vier dit succes! Indien je het niet meteen helemaal goed doet, adviseer ik je de kleine stapjes en succesjes te vieren. Kijk naar de dingen die je wel opschrijft en wees daar tevreden over. Vier dit op jouw manier. Blader eens terug naar andere dagen en lees terug wat je daar opgeschreven hebt.

Zoals ik al eerder schreef, vond ik het in het begin moeilijk om de Three Good Things op te schrijven. Door het maken van de kleine stapjes ontdekte ik dat het mij plezier en voldoening bracht. Ik ervoer dat als een viering van mijn leerproces. Ik kocht een mooi boekje waarin ik mijn Three Good Things opschrijf. Op het moment dat ik de Three Good Things zeer gedetailleerd op ben gaan schrijven heb ik ook me een mooie pen cadeau gedaan die ik er nu voor gebruik.

Tip 5: wees vriendelijk voor jezelf. Wees vooral vriendelijk en niet te hard voor jezelf. Leg de lat niet te hoog voor jezelf en wees in het begin vooral niet perfectionistisch. Je mag fouten maken. Sta fouten maken voor jezelf toe. Houd het luchtig en lach als het eventjes niet lukt. Uiteindelijk gaat het je wel lukken op jouw manier. Kijk eens terug naar wat je allemaal wel gedaan hebt en hoe je in het begin hebt lopen worstelen.

In het begin ben Ik behoorlijk streng geweest in mijn leerproces. Het moest en zou lukken. Ik moest het goed doen en het lukte in het begin maar moeizaam om de Three Good Things op te schrijven. Pas op het moment dat ik mijzelf voornam om kleine stapjes te zetten maakte ik het gemakkelijker voor mijzelf. Ik was vriendelijker voor mijzelf door de kleine stapjes te zetten en mij te richten op de dingen die goed gingen. Ik begon plezier te krijgen in het opschrijven van de Three Good Things en daardoor stimuleerde ik mijzelf om steeds meer op te schrijven. Ik krijg iedere keer een brede glimlach als ik terugkijk op mijn leerproces.

 

 

 

 

We lezen graag je reactie

Dankjewel voor je reactie!